Groenlo Vestingstad bereikt miljoenen op Google

Tekst: Harrie Hoitink

23 december 2025

Om onze vestingstad regionaal, landelijk en internationaal goed op de kaart te zetten, worden alle citymarketing-registers vol open getrokken. En dat gaat – zeker online – heel voorspoedig. Zo is de Groenlo Vestingstad-campagne op Google al een paar miljoen keer vertoond.

Verantwoordelijk voor de Grolse citymarketing is Elroy van den Bout van EB Results. Hij is de man achter de 1 euro-winkels in onder andere Lichtenvoorde; voor een prijs van 1 euro per maand huur je daar als startende ondernemer een leegstaand winkelpand. Dankzij deze actie zijn inmiddels 14 van de 18 leegstaande winkels weer gevuld. “Natuurlijk kan het niet uit om een winkel voor zo’n spotprijs te verhuren”, stelt Elroy. “Maar wat we ermee bereiken is dat het centrum weer wordt gevuld en daarmee interessant wordt voor grotere winkels en ook ketens. In Lichtenvoorde kwam Scapino terug nadat ze jaren geleden waren vertrokken.”

Specialist citymarketing Elroy van den Bout: “In Groenlo moet de focus liggen op een goed winkelaanbod voor inwoners en toeristen.”

1 euro-actie voor Groenlo?

Terug naar Groenlo. Hier hebben we ook tal van leegstaande winkelpanden. Ook maar een 1 euro-actie opstarten? Elroy van den Bout: “Niet met het doel dat we in Lichtenvoorde hadden. Groenlo is deels een koopstad. Mensen komen hier boodschappen doen en zijn vervolgens weer weg. Het winkelcentrum zal niet zo groot worden als in omliggende plaatsen. We moeten hier meer op een functiemix inzetten: de basisvoorzieningen goed op orde, aangevuld met een aantal trekpleisters voor toeristen en inwoners uit de regio. Vanuit dat perspectief gaan we mogelijk wel zo’n soort actie als in Lichtenvoorde organiseren. Maar Groenlo moet vooral in zijn eigen kracht staan als vestingstad.”

Vol gas met citymarketing

Om toeristen naar Grolle te krijgen, is het essentieel dat de vestingstad flink wordt gepromoot: regionaal, nationaal en ook internationaal met het ook op de Duitse grensstreek. Hier wordt sinds dit jaar met citymarketing vol op ingezet. “In opdracht van Hart voor vesting Grolle en de gemeente bouwden we dit jaar al aan een stevige basis. Die basis breiden we in 2026 verder uit. Daarbij trekken we met samen op met alle deelnemers binnen het Samenwerkingsverband Promotie & Marketing Groenlo (SPMG).”

Bij de citymarketing focust Elroy Van den Bout zich op de vestingstad en het NMTO-museum. De basis vormt de hagelnieuwe website Groenlo.nl, die in januari de naam Visitgroenlo.nl krijgt. Visit is een wereldwijd bekende term bij citymarketing. “Om bezoekers naar Groenlo.nl en straks naar Visitgroenlo.nl te trekken hebben we advertenties en video’s gemaakt en draaien we campagnes op Google en sociale media.” Die campagnes scoren meer dan goed, zo blijkt uit harde cijfers. Na de start in november bereikte de Facebook- en Instagram-campagne al ruim 64.000 mensen. Op Google werden de advertenties en video van Groenlo Vestingstad al meer dan drie miljoen keer vertoond. “Voor het NMTO draaien we sinds de opening in april van dit jaar al een campagne. Op Facebook en Instagram bereikten we daarmee maar liefst 428.000 mensen. Op Google werden de NMTO-advertenties en video al meer dan tien miljoen keer vertoond. Dat is héél veel.”

Op de site Groenlo.nl (straks Visitgroenlo.nl) vindt de toerist alles over een bezoek aan en verblijf in Groenlo: van winkels tot restaurants, van bezienswaardigheden tot overnachtingsplekken.

De aanhouder wint

Elroy van den Bout benadrukt dat citymarketing geen sprint is maar een marathon. “Zou jij op basis van één video of een advertentie besluiten om een bezoek aan Groenlo te brengen om de vestingstad te ontdekken. Lijkt me sterk. Om mensen te prikkelen een bezoek aan Groenlo te brengen moet je vaak voorbij komen. Dat doen we met Google en de socials, maar komend jaar ook op allerlei andere manieren. Denk bijvoorbeeld aan spotjes op radio en tv. We laten geen mogelijkheid onbenut.”

De citymarketingdeskundige ziet dat de NMTO-campagne inmiddels flink effect sorteert: de bezoekersaantallen van het NMTO stijgen in rap tempo. “Met de citymarketing voor Groenlo zijn we nog geen twee maanden onderweg. Daar meten we nu nog geen effect. Dat zal in de loop van 2026 zichtbaar worden. Sowieso wordt dat een belangrijk jaar. Want in Groenlo moeten belangrijke keuzes worden gemaakt. Gaten in de winkelstraat dichten, toeristen die de vestingstad bezoeken meer bieden dan nu het geval is. Groenlo moet écht de moeite van een bezoek waard worden.”

Lees meer

Nieuws
Groenlo Vestingstad bereikt miljoenen op Google

Om onze vestingstad regionaal, landelijk en internationaal goed op de kaart te zetten, worden alle citymarketing-registers vol open getrokken. En dat gaat – zeker online – heel voorspoedig. Zo is de Groenlo Vestingstad-campagne op Google al een paar miljoen keer vertoond.

Nieuws
Dit doet Hart voor vesting Grolle voor Groenlo

De realisatie van het NMTO, de restauratie van de Joodse begraafplaats, prachtig vernieuwde gevels in de binnenstad: Groenlo wordt steeds mooier, beter en aantrekkelijker. Hart voor vesting Grolle betaalt flink mee aan stadsvernieuwing, stadsverfraaiing en daarmee een aantrekkelijke vestingstad.

Nieuws
Citymarketing-offensief zet Groenlo op de kaart

Groenlo Vestingstad nóg krachtiger op de kaart zetten en regionaal, landelijk én internationaal meer bezoekers trekken. Om die doelstellingen te bereiken nam Hart voor vesting Grolle het initiatief voor de oprichting van het Samenwerkingsverband Promotie & Marketing Groenlo (SPMG).

Nieuws
Grolse gevels mooier maken

Groenlo heeft tal van panden die perfect passen in het beeld van onze vestingstad. Maar – eerlijk is eerlijk – ook flink wat die minder fraai zijn. Hart voor vesting Grolle stimuleert het in oorspronkelijke luister herstellen van gevels. Met succes!